Welcome ~

Pages

Monday, December 6, 2010

PANDUAN TERHADAP ANAK SELSEMA


Hidung tersumbat dan gatal-gatal, sakit tekak, batuk kekeringan dan adakalanya berkahak serta suhu badan yang tidak normal menunjukkan anak kita sedang dilanda selsema.

Pemberian susu amat baik dilakukan kepada anak kita walaupun anak kita tidak dapat menyusu dengan selesa kerana tidak boleh bernafas dengan normal melalui hidung. Anak kita mungkin akan muntah apabila hingus bercampur dengan susu. Pastikan anak kita diberi air masak untuk mengekalkan dehidrasi. Tidurkan anak kita didalam posisi telentang jika tidur anak kita terganggu oleh keadaan hidung tersumbat, dapatkan air saline untuk dititis masuk ke dalam hidungnya.

Jika suhu badan anak kita agak luar biasa, kita boleh gunakan ubat tahan sakit untuk menurunkan suhunya dan pastikan kita sering memeriksa suhu badannya. Walaupun sudah memberikan anak kita ubat doktor kita harus sentiasa periksa anak kita pada waktu malam selepas kita tidurkan anak kita. Sekirannya anak kita gelisah akibat batuk-batuk, naikkan sedikit kepalanya untuk bantu anak kita berasa lebih lega.

Jika anak kita mempunyai masalah dalam bernafas, batuknya berterusan sehingga lebih dari 1 minggu atau dia mempunyai simptom-simptom lain yang membimbangkan kita digalakkan berjumpa doktor dengan segera.

No comments: