Welcome ~

Pages

Monday, December 6, 2010

PANDUAN TERHADAP ANAK DEMAM


Anak DEMAM..!!!

Sekirannya anak kita berumur 3 bulan kebawah pada peringkat suhu badannya mencecah 38 darjah celsius dia sedang mengalami demam oleh itu kita wajib bawa dia berjumpa doktor manakala bagi anak yang berusia 3 bulan ke atas, suhu peringatan bagi mereka adalah 39 darjah celsius. Kulit anak akan kelihatan kemerahan, rasa badannya hangat dan adakalanya dia berpeluh.

Jangan selimutkan anak kita walaupun dia mengadu kesejukkan, sebaliknya tanggalkan baju dan seluar, buka tingkap serta kipas untuk sejukkan biliknya. Anak kita akan kehilangan cecair dalam badan oleh itu berikan anak kita susu atau air masak dengan kerap. Ubat tahan sakit untuk kanak-kanak juga berkesan untuknya tetapi kita harus berhati-hati dengan sesetengah jenama ubat dan sentiasa periksa kandungan ubat untuk menentukan kesesuaian bagi anak kita.

Jika anak kita tidak mahu makan atau tidak lena tidur manakala demamnya semakin teruk berjumpalah dengan doktor dengan kadar segera ini kerana suhu badan yang terlampau panas boleh menyebabkan anak kita terkena sawan (febrile convulsion).






No comments: