Welcome ~

Pages

Monday, December 6, 2010

PANDUAN TERHADAP ANAK SAKIT TELINGA


Jangkitan telinga adalah sangat biasa dialami oleh kanak-kanak dan sering diikuti dengan serangan selsema. Anak kita mungkin menarik telinga mereka bagi menunjukkan kepada kita rasa ketidakselesaan dan kemungkinan berlakunya iritasi.

Jangkita telinga biasanya akan hilang dengan sendirinya tanpa perlu diberi ubat antibiotik. Ubat tahan sakit adakala digunakan untuk melegakan kesakitan ditelinga anak kita. Jangan terpedaya dengan minyak serta ubat titis tanpa mendapat nasihat doktor terlebih dahulu ini kerana gegendang telinga anak kita mungkin akan berlubang akibat terkena jangkitan. Sekirannya anak kita menjerit dalam keadaan kesakitan dan terdapat sesuatu keluar dari telinganya, ia biasanya adalah tanda bahawa gegendang anak kita sudah berlubang.

Jika jangkita berlangsung melebihi 48 jam kita digalakkan membawa anak kita untuk berjumpa doktor. Kejadian jangkitan yang berulang boleh menyebabkan  berlakunya gam telinga dimana banyak bendalir didalam telinga keluar. Dalam beberapa kes, relang akan dimasukkan melalui gegendang telinga kanak-kanak untuk menghilangkan bendalir ini.


No comments: